Thursday, April 11, 2013

Renungan buat bakal isteri

Buat diri sendiri

Renungan bersama buat rakan-rakan yang bakal berumahtangga yang masih baru atau yang sudah menjangkau 5 tahun berumah tangga..

Rumah tangga idaman adalah rumahtangga yang bahagia dan saling membahagiakan.Lebih-lebih lagi kita yang terlibat dalam dakwah yang bakal melahirkan pewaris2 "Generasi Rabbani".

Khayalan atau impian tidak sama dengan apa yang kita lalui atau yang telah kita lalui. Ramai anak-anak muda sering mengharapkan suami impian,atau isteri impian (terlalu ideal) masing-masing akan cuba untuk menjadi suami solleh atau isteri yg solehah.

InsyaAllah selagi kita ada usaha yang bersungguh2 kearah itu Allah akan membimbing kita seiring dengan doa dan kesungguhan kita dalam membina Bait Muslim yang mulia ini.

Apabila kita betul-betul memasuki alam rumahtangga baru kita dapat rasakan cabaran sebenarnya ,dan bagaimana cara untuk mempraktikkan apa yang kita telah tahu melalui pembacaan buku-buku ilmiah tentang alam perkahwinan.

Kita akan berkenalan atau bertaaruf bersama orang yang sebelum ini kita tidak pernah kenal ( suami atau isteri)atau kita mengetahui secara jarak jauh.

Proses taaruf memakan masa yg lama bukan cuma seminggu atau sebulan.Kadang2 makan masa bertahun untuk mendapat keserasian,kesefahaman,saling mempercayai.Biasanya yang selalu terjadi perselisihan ialah masalah komunikasi,ekonomi,anak- anak, sibuk dan tak dapat bersama,perkahwinan jarak jauh,masalah keluarga mertua,menantu ,ipar duai dan lain lagi.

INGATLAH : Suami isteri masing -masing ada kelebihan dan kelemahan ,jadi raikanlah kelemahan dan kelebihan masing-masing sebagai manusia biasa.T erimalah seadanya jodoh yang Allah datangkan kepada kita.

Untuk mendapat kebahagian rumahtangga yang haqiqi perlulah ada agama,pengorbanan, kesabaran yang tinggi terutama para isteri, tak kurang juga suami. Di samping itu saling memaafkan dan berlapang dada dalam segala kesalahan, kesusahan dan keperitan dalam hidup bersama.

Sentiasa memandang kebaikan pasangan masing2 dan membuang segala sifat-sifat negatif. Jikalau ada pasangan suami isteri yang tidak berpuas hati antara satu sama lain, perlulah dibincangkan secara telus dan berterus terang supaya tidak menjadi masalah yang besar.Saling menghormati hak-hak suami dan hak-hak isteri.

Jangan dipendam segala masalah kadang-kadang boleh membakar diri.B agi wanita yang telah bersuami bersyukurlah yang Allah telah menemuka jodoh yang terbaik buat kalian, jagalah suami dengan sebaiknya (di luar sana ramai lagi wanita yang masih tidak bersuami dan masing-masing berharap untuk mendapat jodoh yang terbaik)

Begitulah juga dengan para suami jagalah isteri dengan penuh kasih dan sayang. Pelihara dan bajailah jodoh itu sebaik-baiknya moga perkahwinan yang suci ini berpanjangan hingga ke syurga Allah yang kekal abadi..



No comments:

Post a Comment